Susza rolnicza 2023
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zostały wprowadzone zmiany w sposobie szacowania suszy rolniczej: APLIKACJA „Zgłoś szkodę rolniczą” POZOSTAJE PODSTAWOWĄ METODĄ SZACOWANIA SUSZY. Aplikacja dostępna jest na portalu gov.pl przez profil zaufany rolnika.
Link do aplikacji: https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Za pomocą aplikacji można oszacować szkody również po zbiorach. Zgłoszenie w aplikacji jest niezbędne w celu otrzymania protokołu lub kalkulacji z szacowania strat.
Rolnik musi obowiązkowo złożyć wniosek o wyszacowanie suszy za pomocą publicznej aplikacji do dnia 15 października 2023 roku.
Zgłoszenie szkody w uprawach rolnych tylko do Urzędu Miasta i Gminy w Mikstacie, zgodnie z przepisami prawa, jest niewystarczające.
W przypadku uwag do wyników oszacowania strat przez aplikację rolnik może zwrócić się o dodatkowe oszacowanie szkód przez Komisję gminną (która dokona oceny strat podczas wizji w terenie).
Wówczas rolnik powinien złożyć wniosek o wyszacowanie suszy rolniczej 2023 przez Komisję gminną w Urzędzie Miasta i Gminy Mikstat, ul. Krakowska17, 63-510 Mikstat (w sekretariacie) druk wniosku jest do pobrania poniżej lub bezpośrednio w Urzędzie.
Do wniosku o oszacowanie strat w uprawach należy dołączyć załącznik z informacją o produkcji zwierzęcej i ubezpieczeniu oraz kopię wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich na rok 2023, na którym w tabeli pn. OŚWIADCZENIE O ZADEKLAROWANYCH POWIERZCHNIACH w poz. UWAGI (10) należy wpisać odręcznie uznany przez siebie procent strat każdej uprawy. Uprawy bez szkody lub niepodlegające szacowaniu należy wykreślić. W przypadku uprawy mieszanek zbożowych oraz ugorów z uprawą prosimy o dopisanie ich składu.
Zgłaszanie strat spowodowanych suszą rolniczą do komisji gminnych nie jest obowiązkowe – Komisja gminna szacuje szkodę spowodowaną suszą tylko na wniosek producenta rolnego. Oszacowanie szkód przez komisje gminną poprzez lustracje w terenie może nastąpić niezależnie od terminu złożenia wniosku przez rolnika za pomocą aplikacji.
Komisja gminna, może szacować jedynie uprawy, które nie zostały uprzątnięte z pola na dzień szacowania w terenie. Uprawy, które rolnik zbierze z pola mogą być oszacowane jedynie przez aplikację.
Wynik szacowania suszy przeprowadzony przez Komisję gminną w terenie będzie stanowił jedynie uzupełnienie szacunku dokonanego przez aplikację.
Komisja gminna będzie prowadzić lustrację w terenie bez indywidualnego powiadamiania rolnika.
Do pobrania:
- Wniosek o wyszacowanie suszy rolniczej 2023 przez Komisję gminną.
- Zarządzenie Wojewody Wielkopolskiego Nr 364/23 z dnia 18 lipca 2023 r.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 1350)