Uczniowie z Mikstatu zwiedzali stolicę

„Poznaj Polskę” to przedsięwzięcie Ministra Edukacji i Nauki, którego celem jest wsparcie szkół w poznawaniu naszego dziedzictwa narodowego i kulturowego oraz popularyzacja osiągnięć polskiej nauki. W ramach tego projektu odbyła się  wycieczka ósmoklasistów  do Warszawy.

Nasza przygoda rozpoczęła się o świcie, w poniedziałek 6 grudnia  i trwała prawie dwie doby. W tym czasie pod opieką pani przewodnik zobaczyliśmy autentyczny fragment muru Getta Warszawskiego, poznaliśmy historię martyrologii narodu żydowskiego podczas II wojny światowej.  Zwiedziliśmy cmentarz na Powązkach, poszerzając i utrwalając wiedzę o uczestnikach  I i II wojny światowej, wojny polsko–bolszewickiej, powstania warszawskiego oraz ofiarach stalinizmu. Odwiedziliśmy również groby pisarzy,  polityków, sportowców i innych postaci, które odegrały istotną rolę w naszych dziejach. Dopełnienie przemyśleń miało miejsce w trakcie zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego.

Następnie autokar przewiózł nas na Żoliborz, gdzie mieści się kościół św. Stanisława Kostki. Udaliśmy się na grób ks. Jerzego Popiełuszki.  Potem  do Muzeum ks. Jerzego Popiełuszki. Pani przewodnik zapoznała nas z historią życia i śmierci błogosławionego. To była wstrząsająca opowieść, która na długo pozostanie w naszej pamięci.

Kolejnym punktem było Centrum Nauki Kopernik. Ta wizyta pozwoliła nam poznać wiele zjawisk, o których uczyliśmy się tylko w teorii. Mieliśmy okazję przeprowadzić ciekawe doświadczenia naukowe.

Drugi dzień naszego pobytu w Warszawie rozpoczęliśmy od Starego Miasta, pani przewodnik pokazywała i opowiadała nam o najważniejszych miejscach i pomnikach. Widzieliśmy Kolumnę Zygmunta, pomnik Syrenki oraz pomnik Małego Powstańca. Mieliśmy również okazję wejść do katedry św. Jana.

Następnie zwiedziliśmy Zamek Królewski. Jego historię poznawaliśmy słuchając opowieści z audioprzewodnikiem. Wracając w kierunku autokaru, skręciliśmy na Plac Piłsudskiego, by tam zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza.

Niezwykle ciekawym miejscem dla uczestników wycieczki okazał się PGE Stadion Narodowy, ponieważ było wśród nas wielu kibiców piłki nożnej. Windą wjechaliśmy na taras widokowy i z góry podziwialiśmy ogrom tego obiektu. Następnie zwiedzaliśmy stolicę rozświetloną iluminacją świąteczną; przejeżdżaliśmy Traktem Królewskim, m.in. Alejami Ujazdowskimi, zobaczyliśmy budynki ambasad, sejmu i senatu.

Rozświetloną Warszawę opuszczaliśmy z żalem, pełni wrażeń i refleksji.  Wycieczka  była cudowną okazją do zobaczenia nowych miejsc i poznania interesujących faktów z historii Polski.